Elokuussa 2025 osanaTukea muusikoille -hanketta tehty kysely musiikin ammatillisen koulutuksen erityisopettajille ja erityisopetuksen tehtäviä hoitaville henkilöille valottaa kuvaa erityisopetuksesta musiikin ammattiopinnoissa. Kyselyn perusteella erityisopettajat tekevät musiikkialalla laaja-alaista työtä, joka ulottuu yksilöohjauksesta ja tukipajoista koko oppilaitoksen pedagogiseen kehittämiseen sekä moniammatilliseen yhteistyöhön.
Erityisopettajan työnkuva oppimisen tuen muutoksen kynnyksellä
Oppimisen tuki muuttuu 1.8.2026 alkaen niin, että erityisopettajan rooli painottuu konsultointiin ja erityistä tukea saavien opiskelijoiden opettamiseen (OPH 2025). Kyselyn perusteella musiikkialan erityisopettaja toimii ennen kaikkea yksilöohjauksessa: oppimisen haasteissa tukemisessa, tehtävien aloittamisessa ja sopivien opiskelutapojen löytämisessä. Usein työ on myös valmentavaa, eli opiskelijan arjen hallinnan tukemista ja motivoimista.
Samanaikaisopetusta tai yhteisopetusta toteutetaan toistaiseksi vähän, ja monet vastaajat näkivät sen olevan hyvä tapa tukea opiskelijoita omalla oppitunnilla. Arjessa sen sijaan korostuvat pienryhmäopetus, tukipajat, sekä tilannekohtainen konsultaatiotyö muiden opettajien ja opiskeluhuollon kanssa.
Tässä nousi kuitenkin huoli: tuen tarpeiden tunnistaminen ja tukitoimien toteuttaminen on ensi lukuvuoden alusta kaikkien opettajien työhön kuuluvaa, eikä irrallinen osa opetusta (OPH 2025). Tarvitaan lisää työtä, jotta konsultointitavat löytäisivät paikkansa oppilaitoksen arjesta.
Tukiopetuksen ja konsultoinnin lisäksi erityisopettaja osallistuu oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmän toimintaan tiiviisti. Ryhmät kokoontuvat kyselyn mukaan 2–5 kertaa lukuvuodessa, ja tämän lisäksi aina tarvittaessa toteutetaan opiskelijakohtaisia opiskeluhuoltotapaamisia. Keskeistä opiskeluhuoltoryhmän toiminnassa on ennaltaehkäisevä ote opiskelijoiden opintojen tukemiseksi.
Tukiopetuksen käytänteet
Oppimisen tuen tarpeita on monipuolisesti, ja ne kasautuvat musiikin hahmotusaineisiin ja YTO-aineisiin. Vähiten tuen tarvetta on instrumenttiopetuksessa. Kyselyyn vastaajat kuvasivat, että ohjeiden pilkkominen, monikanavainen opetus, vaihtoehtoiset suoritustavat ja henkilökohtaiset tehtäväpaketit ovat arjen keinoja vastata oppimisen haasteisiin. Ryhmätilanteet voivat olla joillekin opiskelijoille haastavia, jolloin yksilöllisiä ratkaisuja tarvitaan.
Erityisopettaja osallistuu oppilaitoksen kehittämiseen esimerkiksi muodostamalla käytänteitä ja toimintatapoja oppimisen tuen mahdollisimman onnistunutta toteuttamista varten. Kysely hahmotti tukiopetuksen toteutumista neljän tason kautta:
- Aineenopettajan tarjoama tuki oppitunnin aikana. Tarvittaessa konsultoidaan erityisopettajaa.
- Samanaikaisopetus, jota toteutetaan vielä niukasti, mutta on koettu hyödylliseksi. Erityisopettaja on mukana esimerkiksi musiikin hahmotusaineen tunnilla, jolloin tuki saavuttaa oikeat opiskelijat välittömästi ja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
- Pienryhmä- ja pajaopetus, joka on monessa paikassa aktiivista. Pajoja ja pienryhmäopetusta tarjoaa erityisopettajan lisäksi aineenopettajat, riippuen resursseista.
- Yksilölliset tukiopetustunnit, joita hyödynnetään paljon. Yksilöllinen kohtaaminen on erityisen tärkeää mielenterveyden haasteissa.
Työ on laaja-alaista ja vaativaa, mutta merkityksellistä
Tuen tarve on lisääntynyt sekä lisääntyy edelleen ja haasteet monipuolistuvat. Tämä on yksi erityisen tuen muutoksen taustalla olevista tarpeista: erityisopetusta tulee kehittää niin, että se vastaa vahvemmin opiskelijoiden tuen tarpeisiin (OPH 2025). Tähän tarvitaan lisää opetustunteja, ja yksi suurimpia teemoja kyselyn vastauksissa olikin resurssi.
Monella erityisopettajalla työaika vaihtelee muutamasta tunnista viikossa täyteen työaikaan, ja pienet resurssit koettiin yleisesti riittämättömiksi. Vaikka osa vastaajista kertoi tilanteen olevan hyvä, monessa oppilaitoksessa tuntimäärien niukkuus vaikuttaa suoraan siihen, kuinka kattavasti opiskelijoiden tarpeisiin voidaan vastata.
Kyselyyn vastanneiden mielestä erityisopettajan työ on merkityksellistä ja koko oppilaitokseen positiivisesti vaikuttavaa työtä. Kehitettävääkin on: vastaajat toivovat lisää tutkimukseen perustuvia toimintamalleja, vertaisoppimista, täydennyskoulutusta sekä opettajille tukea jaksamiseen.
Kirjoittajat Emmi Hurmeranta ja Taru Nygård toimivat Tukea muusikoille -hankkeen koordinaattoreina. Opetushallituksen rahoittama hanke jatkuu vuoden 2025 loppuun ja siitä ovat vastanneet Kuopion ja Oulun konservatoriot.
Lisätietoja:
Emmi Hurmeranta, emmi.hurmeranta@kuopionkonservatorio.fi, Kuopion konservatorio
Taru Nygård, taru.nygard@eduouka.fi, Oulun konservatorio